De achtste maand - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Thomas Keesman - WaarBenJij.nu De achtste maand - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Thomas Keesman - WaarBenJij.nu

Door: Thomas Keesman

Blijf op de hoogte en volg Thomas

14 Mei 2016 | Colombia, Cartagena

Hey,

Op het moment ben ik weer in Noorwegen. Afgelopen vier weken hebben we veel verschillende dingen gedaan. En dat wil ik delen met jou!

We hebben ongeveer twee weken in Cartagena gezeten. Een hele mooie stad met mooie gebouwen en architectuur. Colombia staat bekend om voornamelijk de drugs en corruptie. Onze vertaler vertelde ons over de corruptie in de universiteiten van deze stad. Het is bizar om te zien dat door de corruptie het verschil tussen arm en rijk groter en groter wordt. Het is heel vervelend dat we een deel van het probleem zien, maar dat we eigenlijk niets kunnen doen. Want de corruptie wordt voornamelijk gestuurd door mensen in een hogere rang zoals overheid etc.

Ook zijn we naar een eiland tien kilometer van de kust gegaan om vervolgens praktisch werk te gaan doen. Er was een gezin van 9 mensen (vader, moeder en zeven kinderen) die in één kamer sliepen. Wij hebben twee extra gebouwen gemaakt. Dit gaf achteraf veel voldoening. Op dit eiland zitten veel Afrikaanse mensen waarvan hun voorouders slaven waren(60 jaar terug). Veel van deze mensen hebben niks qua inkomen en overleven is ook niet makkelijk met vrijwel geen enkele voorziening. We hebben veel verschillende activiteiten ondernomen in verschillende steden. Dit is goed want hierdoor wordt je zicht breder maar aan de andere kant krijg je van alles maar een beetje mee.

Nadat we weer in Cartagena hebben we lesgegeven in een soort mini-DTS voor drie mensen. Ondanks dat de groep klein was hadden we allemaal de mogelijkheid om iets te delen. Hierna gingen we naar de jungle. We gingen naar de koki's groep. Deze mensen leven hoog in de bergen. We hebben in totaal over twaalf verschillende onderwerpen een praatje gehouden. De jungle was niet mijn favoriete onderdeel omdat we veel vrije tijd hadden, maar het was te gevaarlijk om een rondje te lopen. Na acht dagen jungle zijn we naar Bogota gegaan en zijn we teruggevlogen naar Noorwegen.

Ik ben blij om weer ''thuis'' in Noorwegen te zijn. Het is tof om iedereen weer te zien en verhalen te delen. Komende twee weken hebben we nog les en afsluiting. Over minder dan drie weken ben ik al in Nederland.

Bij vragen of opmerkingen weet je me te vinden.
Foto's kan ik wederom niet in dit verslag zetten. Al ben je benieuwd, laat het me weten!

Bye